donderdag 4 februari 2010

Cusco!

Ondertussen al een goeie week in Cusco: es muy bonito! En meestal heel warm overdag maar echt superkoud ‘snachts. Verwarming kennen ze hier blijkbaar niet echt, en ramen langs de buitenkant ook meestal niet. Gevolg: binnen overal bibberigkoud. Eten in de keuken is bijvoorbeeld met de jassen aan. Het concept van buiten eten als er zon is, is hier ook not done. Nu ik toch bezig ben: wat moet je nog verder weten als je naar Cusco komt:

-regenkledij absoluut noodzakelijk als je vanaf 19uur nog je deur uit wilt

-taxi’s nemen we hier gewoon dagelijks zoals we thuis de fiets nemen.

-De busjes zijn hier ook de max en nog goedkoper (0,60 sol, hoever je ook wil gaan, is zo’n 15cent.) ik kan ze niet echt goed omschrijven maar je moet goed kunnen luisteren waar je af moet: een jongen aan de deur (die meestal bijna uit elkaar valt, de deur, niet de jongen(eigenlijk het busje in z’n geheel)) mompelt de stop, en dan moet jij “baja” roepen als je er af wil. Uiteraard ben ik al 2 keer te ver gegaan omdat ik mijn stop niet gehoord heb. Wat nog? Als er 10 zitplaatsen zijn, proberen ze altijd zo’n 25 mensen op de schamele busjes te proppen. Heel cozy allemaal.

-Toiletpapier wordt hier niet, ik herhaal, niet in het toilet gegooid. Er is altijd een vuilbakje beschikbaar. Diezelfde vuilbakjes zijn trouwens meestal properder dan het toilet zelf. Jep! Een plezier om naar het toilet te gaan. Oja, je merkt ook aan de toiletten dat de mensjes kleiner zijn …Opt gemak een “boeksje lezen” zit er dus niet in.

-Het continent van de patatten? Ja tzal wel, rijst krijgen we hier alle dagen! Af en toe een patatje on the side. (en bij deze wat mis ik aan eten: een lekker gewoon boterhammetje met kaas, een simpele spaghetti bolognese, en worst met appelmoes. Ik ben toch niet moeilijk?)

-Er zijn hier massa’s hondenclans die vooral ’s nachts tot leven komen

- ...

Maandag ben ik ook begonnen aan mijn project. In hogares Libertad zitten nu maar 7 kindjes, omdat het hier nu vakantie is. Voor zover ik het begrepen heb zijn alle kindjes daar nu wees, behalve eentje met een papa maar die kan haar niet onderhouden. Ik veronderstel dat de andere kindjes alleen tijdens het schooljaar in het weeshuis blijven.

Zowel maandag en dinsdag zijn we naar de speeltuin gegaan. Man die kinderen hebben energie! Voetbal, handbal, lopen, op de wip (zeer pijnlijke spieren nu want mijn gewicht is nu eenmaal iets meer dan dat van een 13jaar oud kind),… Maandag waren ze de bal al kwijtgespeeld, dus balloos dinsdag… En het was een gemis. Ik denk dat ik er maar eentje zal kopen als ik eens tijd heb (binnen 2 weken dus, want nu in de morgen spaanse les en namiddag project)

(voorlopig) 1 moeilijkheid aan het project; niemand spreekt er meer engels dan blue and dog. Als ik iets wil vragen aan de verantwoordelijke of de verpleegster, lukt het vragen me nog, maar een derde van het antwoord gaat verloren. Mijn spaanse lessen die ik hier heb zijn namelijk door omstandigheden (welke zijn me een raadsel) tot nu toe enkel nog maar herhaling (normaal ging ik in niveau 2 of 3 terechtkomen, maar dat is nu dus 1 geworden). Behalve wat woordenschat heb ik hier nog maar weinig bijgeleerd. Vandaag (dag 7) onregelmatige werkwoorden, wuhuu. Wanneer komt die verleden tijd?

Gelukkig moet je hier echt altijd tegen alles en iedereen spaans spreken, dus you know what they say: oefening baart kunst :-)

Dit weekend gaan we (Annelies en ik) met ons gastgezin met de auto naar Puno (6uur rijden, superdicht hier) omdat er daar een gigantisch (katholiek) feest is, met dansers in de straat enzo. Maar een heel deel vrijwilligers van onze projecten en spaanse lessen blijven ook in onze hostel. Ben benieuwd!

1 opmerking:

  1. hieperdepiep!

    sjieke foto's hoor! die weg, niet normaal zeg!!! ik dacht nog bij die eerste foto, dat valt goed mee....tot ik de andere foto's zag!!!

    en mis je dan toch een slaapzak???

    hoeveel kost het eten en de taxi daar? dak me wat kan voorbereiden é!!!

    Ik zou een portie spaghetti willen opsturen hoor, maar in welke toestand komt dit daar dan aan é???!!!

    van dat toiletpapier...dat had ik nu wel verwacht, das in al die landen zo é!

    super dat het leuke kindjes zijn met veel energie, dan verveel je je ook niet é!

    en weet je al iets meer over machu pichu??? je gaat toch kunnen gaan é???

    Hier in klein belgenland geen belangrijk nieuws...

    amuseer je morgen in puno!!!

    toedelidoe

    BeantwoordenVerwijderen