dinsdag 26 januari 2010

de weg is weg

Zaterdag 14uur was het zover. bus op naar Cusco. Geen ontgoocheling, want lekker eten, hypercomfi zetels en bijgevolg ook een relatief goede nachtrust. Ook het uitzicht had heel wat te bieden, wat een contrast met Lima en Miraflores. Vooral de erbarmelijke huisjes langs de baan en vrouwen me hoeden en wijde rokken...

·s Morgens dan eventjes oponthoud door een bus die dwars over de baan in panne stond. Aangezien naast ons een klein afgrondje was konden wij en alle andere bussen niet zomaar passeren. Een uurtje wachten dus en een beetje socializen met andere reizigers (uiteraard oa hollands meisje)

Eventjes later een iets serieuser probeleem; Er ontbrak plots een stuk van de weg. Het water dat ernaast stroomt had blijkbaar zin gehad om een stukje mee te nemen. Eventjes verder bleek zo ongeveer de hele weg weg te zijn. Massa·s bussen auto·s stonden vast in een ondraaglijke hitte (en op de bus blijven zitten was ook geen optie, als er al 20uur zo·n 50tal mensen op gezeten hadden..you know what I mean)

Toch was ik blij met mijn lamge broek in die ondraaglijke hitte, want Annelies weet nu hoe het voelt als je benen aangevallen worden door duizend insecten.(ik heb maar 10 beten ofzo en dat is al vrij vervelend)

Nadat ijverige Peruanen de rotsen losgehakt hebben om zo een voorlopig baantje te creeeren, kon iedereen verder. Een beetje te laat kwamen we aan in Cusco en kwam Edy ons oppikken. We kregen meteen superlekker eten en mate de coca (thee die helpt tegen hoogteziekte)

Oja,
We hebben ook een huisdier, een perro! Die constant en la noche onze puerta opent en op onze camas springt!

(en onze profesora spaans zegt dat de noodtoestand in Cusco is uitgeroepen, en onze gastgezinpapa zegt dat 2000 mensen vastzitten op machu pichu....dus we moge nog niet klagen met ons klein busprobleempje)

Chao!

4 opmerkingen:

  1. Blij dat je goed bent aangekomen, we zaten vol ongeduld te wachten op een verslagje.

    groetjes

    Bommie en Mel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jepla,

    hier ook nog iets achterlaten é!

    idd noodtoestand. maar daarnet hoorde ik zeggen op het nieuws dat nu bijna iedereen geevacueerd is....

    Ik doe al in mn broek als ik nog maar denk aan die afgronden...die ik (helaas) ook zal moeten besteigen...maar ik verlang!!!

    en wat mag een perro dan wel zijn???

    kisses

    BeantwoordenVerwijderen
  3. perro...zoek het op in mijn boek spaans! tzal er wel ergens instaan. en anders is er nog steeds de wondere wereld van het internet!

    Lindsey mailde date r 7 dode waren, jij dat bjina iedereen geevacueerd is. geen idee, we weten hier weinig en veel.(tegenstrijdigheden dus)
    het spaanse nieuws kan ik nog net niet volgen ;-) gaat iets te snel..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. even voor je opgezocht!

    Tweeduizend toeristen zitten vast op Machu Picchu in Peru

    Hevige regenval en modderstromen hebben de treinrails naar Machu Picchu geblokkeerd. Hierdoor zijn ongeveer 2000 toeristen gestrand in de meest bekende Incastad ter wereld. De regering van Peru heeft ondertussen de noodtoestand uitgeroepen.
    De afgelopen 3 dagen heeft het onophoudelijk geregend, waardoor er in de regio Cusco talloze overstromingen en modderstromen zijn. Ongeveer 3000 mensen zijn dakloos geraakt tijdens het noodweer en zijn er tot op heden twee doden gevallen. Verschillende archeologische sites zijn zwaar beschadigd. De regering heeft inmiddels de noodtoestand uitgeroepen.

    Machu Picchu ligt tussen steile bergen op 2.438 meter hoogte. Vanwege de hevige regenval is de beroemde Inca Trail eveneens onbegaanbaar. Perurail is op het moment bezig de modder en stenen van de rails te verwijderen om de trein weer operationeel te krijgen. De Minister van Toerisme, Martin Perez, overweegt helikopters in te zetten om de gestrande toeristen te evacueren. Ook de bewoners van het dichtstbijzijnde dorp Machu Picchu Pueblo zullen dan worden ontzet. (hlnsydney/kve)

    volgens dat ik me herinner waren die 2 mensen een berggids en een toeriste die met hem meewas...

    van die 7 dat zus zegt weet ik niets...had ze het niet over luik???

    BeantwoordenVerwijderen